FEJLEN

I dag vil jeg fortælle dig om endnu en fejl, der er super mange, der begår i kærlighedslivet – ja i det hele taget i deres liv. Og hvad der skal til for at holde op med at gøre den fejl!

Hvis du eller måske dine klienter begår denne fejl, er I langt fra alene. Virkelig mange gør det.

Det som går galt for mange, er at de ikke kan sige nej til andre, og derfor må sige nej til dem selv.
Ikke med vilje, men igen mere eller mindre ubevidst.

Automatpiloten tager over og siger JA, INDEN du overhovedet når at overveje og mærke efter. Bagefter fortryder man nemt JA’et. Men så er det 100x sværere at trække i land og sige nej!

EKSEMPEL

Lises kæreste spørger hende: Skat, vil du ikke med til fodboldkamp i Århus på søndag? Så kan vi overnatte hos mine forældre fra lørdag. Gert og Anna skal også med.

Egentlig havde Lise slet ikke lyst eller overskud, for hun har haft ALT for travlt på sit arbejde i lang tid, samtidig har børnene været syge. Lise har derfor heller ikke fået sovet så godt. Så mens børnene nu skulle være hos deres far i weekenden, ja så hun havde virkelig glædet sig til en stille og rolig weekend uden planer, men med masser af sove-længe-og-dalre-rundt-i-morgenkåbe-tid.

Men til hendes skræk, hører hun sig selv sige: Jo, det kunne være super hyggeligt, skat, det vil jeg gerne 😊 Altså hyggeligt det synes hun jo også i princippet, det kunne være – bare ikke lige denne weekend. Og bare ikke med Anna, for hun siger altid en masse negativt om andre.

Bagefter kan Lise ikke få sig selv til at trække i land. Men bliver endnu mere stresset og samtidig irriteret på sig selv over, at hun ikke sagde tak – men nej tak.

Lidt firkantet sagt, så er Lises automatpilot indstillet på at tilfredsstille andre – særligt hendes kæreste og børn, men også chefen og den nærmeste familie.

Det er typisk for mennesker med den ambivalente tilknytningsform.

DEN TRYGGE TILKNYTNINGSFORM

Hvis Lise havde været mere i den trygge tilknytning, ville hun have givet sig tid til at mærke efter og så sagt: ”Hmn, skat det lyder mega hyggeligt. Men som du ved, har jeg haft en lidt hård periode på arbejde og med mine børns sygdom, så jeg har brug for at slappe helt af her i weekenden og ikke skulle noget overhovedet. Måske kan vi tage sådan en tur, når jeg har fået mere overskud igen?” 😉

PROBLEMET

For HVER gang du ikke får sagt nej, hvor det ville være det bedste for dig – får du IKKE sagt JA til DIG SELV!

Er det et problem?

Ikke hvis det er en enkelt gang ind i mellem.

  • Men hvis det står på ofte, dræner det din selvtillid. Selvtillid som i at du kan stole på, at du vil gøre det, der giver dig et godt liv!
  • Hvis det fortsætter, dræner det også dit selvværd. Selvværd er jo at værdsætte sig selv, og det synes automatpiloten ikke, at du gør, når du tilsidesætter dig selv igen og igen!
  • Det bringer dig også lige så stille ind i OFFERROLLE, som jeg fortalte dig om på sidste FBLive

Som en snigende puma i mørket vil det give dig stress ikke at sige nej. Mere og mere. Til en dag du må kaste håndklædet i ringen. Depression og angst er desværre en almindelig følge af stress over lang tid. Og for nogle betyder det, at de aldrig kommer tilbage til normal funktion.

Det er LANGT fra det gode liv…

Bare fordi du ville gøre det så godt for alle, men glemte dig selv.

LØSNINGEN

Derfor TAG SELV ”ILTMASKEN” PÅ FØRST!

Det kan du, når du er i den trygge tilknytningsform.

Denne ubevidste automatpilot, eller tilknytningsmønster, som får dig til at sige ja, når du mener NEJ, kan i en vis udstrækning håndteres ved, at du træner dig i at sige nej.

Spørg dig selv: Hvis jeg siger ja til dette, hvad må jeg så sige nej til overfor mig selv (og dine nærmeste)?

Uanset hvem der spørger dig om hvad, så sig: Hvis du vil have et svar lige med det samme, så er det et NEJ. Men giv mig lidt tid, så skal jeg finde ud af, om jeg kan sige ja til det. Du får senest svar i eftermiddag/i aften/ i morgen

Hvis det ambivalente mønster har godt fat, er det ikke sikkert, det er nok til at komme ud af tendensen til at sige JA til andre og Nej til sig selv. Der vil man have glæde af

  • metoder til generelt at lande nervesystemet eksempelvis vandtankøvelsen
  • metoder til at komme mere ind i tryg tilknytning
  • få helet nogle af de mere konkrete hændelser fra barndommen, som har været med til at danne mønsteret

Vi mennesker er flokdyr, og det vigtigste for os – på det instinktive niveau – er at være en del af flokken og samtidig have en kærlighedspartner.

Q&A

Lad mig høre, hvad du har af spørgsmål til dette her – eller kommentarer. Skriv herunder lige nu – eller hvis du ser dette senere, så skal jeg nok holde øje og svare

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Har du et spørgsmål eller en kommentarer til mit indlæg, så vil jeg elske at høre fra dig.
Skriv herunder og jeg vil svare dig, så snart jeg har en ledig stund 😊

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *